Het doel van pensioencommunicatie is dat iemand weet:

  1. Hoeveel pensioen men kan verwachten?
  2. Kan nagaan of dat voldoende is?
  3. Zich bewust is van de risico’s van de pensioenvoorziening.

Daarnaast moet pensioencommunicatie de deelnemer laten zien welke keuzemogelijkheden er zijn.

Pensioenuitvoerders moeten pensioenoverzichten aanbieden in het 1-2-3-format.

Dit wordt van de werkgever verwacht op grond van de Wet Pensioencommunicatie:

  1. Binnen 3 maanden informeren
    Nieuwe deelnemers binnen 3 maanden worden geïnformeerd over de kenmerken van de pensioenregeling en uitvoering.
  2. Wijziging situatie: Gevolgen?
    Deelnemers worden geïnformeerd over de persoonlijke situaties die van werknemer een actie vereisen. Bijvoorbeeld:

    1. Wisseling werkgever.
    2. Samenwonen.
    3. Ziekte/arbeidsongeschiktheid.
    4. Keuzes binnen de pensioenregeling.
  3. Meer informatie?
    Waar de werknemer informatie kan halen.
  4. Tijdig verstrekken
    Tijdig gegevens worden verstrekt aan de pensioenuitvoerder.

Dit is wat wij kunnen jouw organisatie kunnen doen

  • Individuele voorlichting
  • Pensioenbijeenkomsten om doorlopend te informeren, bij wijzigingen of een nieuwe pensioenregeling
  • Financieel plannen bij wijziging van situatie.
  • Persoonlijk Financieel Overzicht (PFO)

Meer weten over pensioencommunicatie? Klik hier voor onze contact gegevens.